Uwolnij się od zaparć!

Są uciążliwe i potrafią utrudnić życie. Na zaparcia skarży cię około 30 proc. populacji. Częściej problem dotyka kobiet i osób po 65. roku życia1. Wszystko m.in. przez niezdrowy styl życia, złą dietę i brak aktywności fizycznej2.Jak sobie radzić z zaparciami?

Zaparcia to problem wstydliwy, dlatego rzadko zwierzamy się z niego nawet lekarzowi. Tymczasem dolegliwość ta nie jest niczym dziwnym, co więcej – łatwo sobie z nią poradzić dzięki specjalnym preparatom oraz zmianie stylu życia. Trzeba tylko być konsekwentnym w działaniu.

Źródło kłopotów z zaparciem

Zaparcia to problemy z wypróżnianiem, ale warto również zwrócić uwagę na objawy, takie jak uczucie pełności, bóle brzucha, gazy, czasem mdłości i brak apetytu. Osoby cierpiące na zaparcia odwiedzają toaletę rzadziej niż 2 razy w tygodniu, a jeśli już, to ich kał jest twardy i zbity, zaś jego wydalanie wiąże się z dyskomfortem. Przyczyny zaparć mogą być różne. Te najpoważniejsze, i na szczęście najrzadsze, związane są z chorobami układu pokarmowego, nowotworami, chorobami neurologicznymi lub związanymi z tarczycą, a także z hemoroidami1. Bardzo często zaparcia są skutkiem nie tyle samego schorzenia, co leków, które przyjmujemy – tak jest np. z antydepresantami3 czy preparatami żelaza stosowanymi podczas leczenia anemii.

Najczęściej jednak pacjenci skarżą się na krótkotrwałe zaparcia, których przyczyną jest niezdrowy styl życia: zła dieta, picie zbyt małej ilości wody, pośpiech i stres1 oraz brak aktywności fizycznej.

Dieta w zaparciach to podstawa!

Nasze menu to możliwe główne źródło problemów z wypróżnianiem, ale i najlepszy sposób na tę dolegliwość. Przyjmuje się, że zaparciom sprzyja jedzenie dużych ilości cukrów prostych (słodyczy, białego pieczywa, ryżu i produktów mącznych), spożywanie fast foodów, tłustych potraw i niektórych owoców oraz warzyw, np. bananów czy długo trawionej fasoli. Nie powinno się jeść wyrobów czekoladowych, bo kakao zdecydowanie utrudnia wypróżnianie, lepiej też zrezygnować z potraw smażonych. Wbrew pozorom jedzenie dużej ilości błonnika, przy jednoczesnym niewystarczającym spożyciu płynów, również może skończyć się zaparciami4. Więcej na temat diety w zaparciach przeczytacie tutaj.

Dobre nawyki żywieniowe pomogą zwalczyć zaparcie

Co w takim razie jeść, aby wizyty w toalecie nie kojarzyły się źle? Wspomniany błonnik pokarmowy to niezbędny składnik naszej diety, który przyspiesza perystaltykę jelit i wspomaga przemianę materii. Instytut Żywności i Żywienia zaleca dietę bogatoresztkową5, czyli wysokobłonnikową, jako pierwszy sposób na zaparcia. Błonnik znajdziemy m.in. w warzywach, w wyciskanych sokach, produktach pełnoziarnistych oraz otrębach. Według zaleceń specjalistów w przypadku zaparć powinniśmy dostarczać 20-30 g błonnika dziennie w kilku porcjach . Ważnym elementem zapobiegania problemom z krótkotrwałymi zaparciami jest też picie wody (najlepiej 2-3 l płynów dziennie). Zbyt małe nawodnienie sprawia bowiem, że organizm pochłania zapasy wody z jelita – wtedy kał jest twardy i trudny do wydalenia.

Walka z zaparciami

Czasami problemy z wypróżnianiem pojawiają się mimo prowadzenia zdrowego stylu życia. Warto wówczas sięgnąć po domowe sposoby ułatwiające regularne wizyty w toalecie. Ratunkiem mogą się okazać produkty takie jak suszone śliwki, rodzynki czy siemię lniane (2 łyżeczki nasion zalewamy dwiema szklankami wody i gotujemy przez 20 minut). Te naturalne produkty stymulują jelita do pracy7.

Możliwe środki z apteki

W leczeniu sporadycznych, krótkotrwałych zaparć pomogą też preparaty o działaniu przeczyszczającym. Wyróżnia się m.in. środki masowe, osmotyczne, pobudzające lub poślizgowe. Dostępne są leki bez recepty, np. Dulcobis. To preparat w postaci tabletek dojelitowych z zawartością substancji o nazwie bisakodyl, która uznawana jest za skuteczny preparat poprawiający częstość wypróżnień i konsystencję stolca o dobrym profilu bezpieczeństwa, w krótkotrwałym stosowaniu8,9. Dulcobis jest lekiem, który działa przewidywalnie między 6. a 12. godziną od przyjęcia tabletki10. Co ważne, mogą go przyjmować także dzieci powyżej 4. roku życia i kobiety karmiące piersią.

Wypróbuj DulcoSoft®
na powracające
zaparcia

dowiedz sie więcej

Przeczytaj również