Porady

Zaparcia a stres

Życie w pośpiechu, trudny dzień w pracy, kłótnia w związku…. Stres może być przyczyną zaparć, ale można z nim walczyć. Jeśli myślisz, że to właśnie stres powoduje zaparcia w Twoim przypadku, sprawdź, co zrobić, aby go ograniczyć1.

Hobby

Na obniżenie stresu może wypływać uprawianie swojego ulubionego zajęcia, które przynosi nam przyjemność, odpręża ale również daje poczucie spełnienia2.

Bliskie relacje

Porozmawiaj z kimś o swoich problemach. Szczera rozmowa z przyjacielem, który nas wysłucha i wesprze, może się okazać niezwykle przydatna w ochronie przed stresem. Nie wmawiaj sobie, że musisz samemu rozwiązać swoje problemy. Poszukaj pomocy u bliskich Ci osób2.

Wysiłek fizyczny

Praktycznie każda forma ćwiczeń pozytywnie wpływa na nasze ogólne samopoczucie, dodaje wigoru na każdy dzień, ale również może korzystnie wpłynąć na zredukowanie stresu. Podczas uprawiania sportu następuje zwiększona produkcja endorfin – potocznie hormonów „szczęścia”, które wywołują stan euforii. Ponadto, regularny wysiłek fizyczny może podnieść naszą pewność siebie jak i pomóc odprężyć się3.

Relaks

Ważne jest, żeby umieć się wyłączyć i odseparować od źródeł stresu i napięć, które wypełniają nasze życie. Codziennie wygospodaruj czas dla siebie, podczas którego będziesz mógł/mogła się po prostu zrelaksować i odprężyć. Pomocne może być słuchanie muzyki relaksacyjnej lub praktykowanie terapii ciała i umysłu, takich jak joga, tai chi lub praca z oddechem. Najważniejsze abyś znalazł/a czas dla siebie, idź na masaż, obejrzyj komedię bądź spędź trochę czasu w otoczeniu natury. Wykorzystaj wszystkie metody, które uważasz że pomogą Ci się zrelaksować4.

Ograniczenie stresu

Jeśli stres w Twoim życiu może być przyczyną występowania zaparć, warto rozważyć ograniczenie go lub znalezienie lepszego sposobu na radzenie sobie z nim. Jeśli odczuwasz napięcie z powodu przepracowania, spróbuj porozmawiać ze swoim szefem. Możesz zdecydować się na pracę w niepełnym wymiarze godzin, pracę w domu przez jakąś część tygodnia, ustalenie priorytetów w pracy lub delegowanie części obowiązków. Pamiętaj, że długotrwały stres, powodujący zaparcia, wymaga często konsultacji z lekarzem1.

Niepokój

Jeśli cierpisz na przytłaczający niepokój, udaj się do lekarza. Może być on objawem depresji i możesz potrzebować leczenia farmakologicznego lub terapii poznawczo-behawioralnej (obejmującej rozmowę, która pomoże Ci zobaczyć Twoje problemy w innym świetle). Nie pozwól, żeby zaparcie stało się dla Ciebie źródłem stresu! Wiele osób martwi się, że nie wypróżnia się codziennie, podczas gdy za prawidłowe uważa się zarówno trzy wypróżnienia dziennie, jaki i trzy tygodniowo5. Stresowanie się zaparciami może nasilać problem.

Zaparcia a dieta

Pokarmy

Staraj się jeść więcej wymienionych niżej, bogatych w błonnik pokarmów:

Staraj się jeść mniej więcej pięć porcji owoców i warzyw dziennie oraz pokarmy bogate w błonnik – takie, jak chleb razowy i makaron razowy, kaszę gryczaną. Jeśli zwiększasz ilość błonnika w swojej diecie, nie zapominaj o wypijaniu większej ilości płynów 7. Ważne jest też stopniowe wprowadzanie zmian w diecie, ze względu na to, że Twój organizm potrzebuje czasu na przystosowanie.

Przyjmowanie zbyt dużej ilości błonnika może doprowadzić do skutku odwrotnego od zamierzonego. Efekt zwiększenia ilości błonnika w diecie możesz zauważyć już w ciągu kilku dni, ale może to trwać nawet cztery tygodnie. Jeśli nic się nie zmieni od razu – nie poddawaj się za szybko. Informacje na temat składników odżywczych, umieszczane na etykietach produktów spożywczych, zawierają dokładną zawartość błonnika, więc staraj się to sprawdzać.

Postaraj się, żeby w Twojej diecie znalazło się ok. 20–30 g błonnika dziennie 6 (Porcja 30 g płatków żytnich zawiera ok. 4 g błonnika, garść migdałów 4 g, a woreczek ryżu brązowego aż 8,7 g).

Jeśli cierpisz na zaparcia, pomocą w regularnym wypróżnianiu może się okazać 8:

Pamiętaj aby zapytać o zalecaną ilość błonnika swojego lekarza lub dietetyka.

Płyny

Długotrwały stres, powodujący zaparcia, wymaga często konsultacji z lekarzem. Skonsultuj się z nim również wtedy, gdy zastosowanie kroków opisanych na tej stronie nie przyniosło rezultatów. Być może konieczne będzie zastosowanie leku.

Wypróbuj DulcoSoft®
na powracające
zaparcia

dowiedz sie więcej

Przeczytaj również